Het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid (FAVV) heeft vorig jaar iets meer dan 4.000 klachten ontvangen. De meeste klachten gaan over de hygiëne in restaurants en winkels. Het FAVV heeft sinds 2002 een speciaal meldpunt voor klachten over voeding. Sinds de oprichting ervan is het aantal klachten jaar na jaar toegenomen. Vorig jaar ontving het meldpunt 4.039 klachten. In 2009 kwamen er 3.389 klachten binnen, in 2008 2.265. In twee jaar tijd is het aantal klachten met zo'n 80 procent gestegen.Volgens het FAVV is het voedsel op zich echter niet slechter geworden, maar dienen mensen wel veel sneller een klacht in. "Dat valt echt op. De mensen betalen voor een product en willen dan ook dat het in orde is", zegt Lieve Busschots van het FAVV in Gazet van Antwerpen. Tv-programma's als "Mijn restaurant" en "De smaakpolitie" hebben daar volgens het FAVV veel mee te maken.De meeste klachten vorig jaar gingen over de hygiëne in restaurants, broodjeszaken en warenhuizen. Het FAVV behandelt elke klacht binnen de 3 weken en stuurt daarvoor een van de 500 inspecteurs op pad.(belga)